054-4702381
 
כפר סירקין
 
 
 
 

אילה וייס

 
 
 

גינון טיפולי, חוגי גינון וסדנאות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לוגו שחור-לבן
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הגינה מאז ומתמיד הייתה מקום מיטבי לאדם.
יש בה את הכח לחולל את השינוי הפנימי שישפר את איכות חיינו.
 
 
 
 

שלום רב, שמי אילה וייס ואני מטפלת בגינון.

 
הרומן שלי עם צמחים התחיל אחרי הצבא, עבדתי במשתלה – כעבודה מועדפת. לאורך השנים: עבדתי כשוזרת בחנות בפרים, מעצבת אירועים וגם בדוכני פרחים. אחד הדוכנים היה בקניון רמת אביב שם פגשתי כל מיני אנשים...

המושג "טיפול" הפך להיות מאוד משמעותי, תפס מרחב בשיחות עם אנשים.
דוכן הפרחים הפך עבורי, ועבור האנשים אי ירוק במרחב העירוני, במרחב הצרכני, מקום להשתהות ולדבר. התפתחו חברויות לאורך זמן, אנשים שחזרו לקנות שוב ושוב וסיפרו בין לבין את הסיפורים האישיים שלהם.
למשל: אודט, אישה קשישה, ערירית, מתגוררת בבית אבות ליד הקניון. פעמיים בשבוע מגיעה לדוכן, מתעניינת בילדים שלי, מספרת על שיחות וריבים עם חברותיה לבית אבות. דיברנו על שילומים מגרמניה, על יוקר המחיה ועד היום אני מביאה פרחים בחגים.
דוכן הפרחים הפך להיות אמצעי לקשר אישי, לנתינה, ללימוד. המכירה הפכה פחות רלוונטית, המפגש עם האנשים הפך להיות הדבר עצמו, המשמעותי.

הלכתי ללמוד גינון טיפולי בסמינר הקיבוצים ותוך כדי כבר התחלתי לעבוד.
התנדבתי שנה בפרדסיה בבי"ח לחולי נפש, עבדתי עם בעלי מוגבלויות, לימדתי בתיכון ופנימייה, עבדתי עם הלומי קרב ועם נוער בסיכון.
עבדתי במקומות שונים, אבל רציתי מקום משלי, וכך נולד "דרך הגינון".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

"דרך הגינון"- מרכז העצמה וטיפול שהקמתי בכפר סירקין

 
בשנת 2013 פתחתי את "דרך הגינון" בכפר סירקין.
מטרת המקום היא להוות מרכז העצמה וטיפול למגוון אוכלוסיות וצרכים.
כרגע המקום מתמקד במתן מענה לילדים בעלי רגישויות שונות במסגרת של "חוגינון".
הפעילות הגננית היא רחבה וכוללת חוץ מעבודה פיזית בגינה, גם לימוד, יצירה ומשחק- כולם כמובן בהקשר לסביבה, לגינה, לצומח ולחי.
החוגינון פועל במתכונת של מפגש אחת לשבוע בהם עובד הילד בשטח עם עוד מספר ילדים (עד 8 ילדים), בקבוצה רב-גילית. כל ילד עובד בערוגה מובנית/ בנויה אותה הוא ממלא בשתילים/ זרעים שבחר מתוך מבחר המתאים לעונה. כך יוצא שיש ערוגה ובה ירקות, תבלינים ופרחים גם יחד.

בתחילת שנה מוקצה לכל שני ילדים שטח עבודה. ביחד עליהם לבחור מה לגדל, מתי להשקות, מתי לנכש ומתי לקטוף. מבחינת הילדים, הם מגדלים רק את הצמחים/ שתילים שבחרו. יש בבחירה עצמה סוג של ניכוס הכח, מנדט שמעצים את הילד והילדה הבוחרים. אני אוהבת להיות עדה לשיחות אלה ולעקוב אחר התהליך אותו עוברים הילדים, לשקף להם את הבחירות שעשו יחד, להציע דרכים לשיתופי פעולה וקבלת החלטות. אני מעודדת את הילדים להעז, להתנסות ולשתול גם דברים חדשים שעדיין אינם מכירים. בדרך כלל יעדיפו לשתול מה שהם מכירים ו/או אוהבים, אבל בשנה שעברה שתלנו כ 5 סוגים שונים של קייל וכשהגיעה העונה לקטוף ולאכול קיבלו הילדים גם מתכונים קלים להכנת למשל ... חביתת ירק. ילדים שקודם לכן לא הסכימו לאכול "דברים" ירוקים, החלו דורשים מההורים להכין מאכלים מקייל דינוזאור!

הילדים אמנם האחראים הבלעדיים לשטח הערוגה שלהם ולתוצרת הגדלה בה, ומתוך כך הם גם מתחרים ומשווים ביניהם את התוצרת אבל מצד שני כשיש מלפפון או עגבנייה מוכנים הם משתפים ומחלקים את השלל. תחושת הסיפוק והשמחה המשותפת היא אדירה.
ילדים שמשתתפים בחוג צוברים ידע רב על עולם הצומח ועל התהליכים שבו, לומדים אילו גידולים נחשבים עונתיים ומה מתאים לגידול בכל עונה. מתפתחת צפייה משבוע לשבוע למפגש, סקרנות למצוא מה התפתח, מה צמח, מתי יפרח, מתי יהיה מוכן לקטיף. במשך הזמן הילדים רוכשים ביטחון ולומדים להכיר את מכלול החי והחרק שסביבה. אם בתחילה ניתן לרוב להבחין בחשש גדול ושמירת מרחק בטוח מעולם החרקים (כולל מופעי צרחות מרשימים) הרי שבהמשך מציאת גמל שלמה וחיפושית משה למשל גורמים להם להגיע בריצה ואפילו לריב על הזכות להחזיק אותו ראשון.

ילדים בעלי רגישות ייתר שבתחילת השנה השתמשו בכפפות כדי לא לגעת בחול, הורידו אותן מהר מאוד והיום עובדים בחופשיות. כששאלתי את אחד הילדים האם זוכר איך בהתחלה ממש לא הסכים לגעת בחול ומה בעצם השתנה לדעתו? ענה כי היום כבר לא אכפת לו. כי "כשניסיתי ראיתי שזה לא כל כך נורא". בשיחה עם האם עלה כי השינוי ניכר לא רק בגינה אלא גם מחוצה לה. הוא פחות חושש להתלכלך, כבר לא מפחד מחרקים, ורק מחולצות עדיין מבקש לגזור את הפתק.

הגינון מתאפיין בפעילויות קצרות ומגוונות, מאפיין זה מתאים לילדים הסובלים מבעיית קשב וריכוז המוצאים עצמם בפעילות מתמדת. מגוון הפעילויות הקצרות כוללות למשל השקיה: הולך, ממלא משפך במים, משקה, וחוזר חלילה. בסוף שם את המשפך במקום. זריעה: בוחר את הזרעים, הולך לערוגה, מכין את השטח, זורע, מכסה, מכין שלט. מגוון הפעולות מצד אחד והחזרתיות מצד שני מעניקות ביטחון לילד, תחושה של מסגרת ומסוגלות ביצוע, וכאשר יש גם תוצרת- הסיפוק הוא אדיר. אמהות לילדים בחגינון מדווחות על רוגע ושיפור בחוש הסדר גם במהלך שעות הפעילות במסגרות השונות, גן או ביה"ס.

לעבודה בגינה השפעה מעצימה מבחינה רגשית וחברתית שגולשת מעבר לפעילות בגינה עצמה. אחד הילדים הצעירים בחוגינון בחר להביא את התוצרת שגידל לגן, והפך למוקד של שיחת הבוקר. הילד זכה בחוויה חיובית, מקור לבניית ביטחון, חוויה מעצימה. בסוף היום, גם אמו זוכה לשמוע מהגננת שבחים במקום קובלנות על הצקות וחוסר שיתוף פעולה כללי מצדו.
 
 
 
אילה
 
 
 

אז מה זה בעצם גינון טיפולי? - מיהו המטפל בגינון? ומהו התהליך הטיפולי?

 
המרחב הטיפולי שבו מתקיים הטיפול הוא גינה/ גן ירק מעשה ידי אדם אשר נבנה למטרה זו. כל גינה מעוצבת בהתאם לקהילה/לאוכלוסייה אותה היא אמורה לשמש. אלמנט חשוב עליו מתבסס הגינון הטיפולי: ההשפעה החיובית והמרפאת שיש לשהייה פאסיבית (או אקטיבית) של האדם בקרבת צמחים. השפעה חיובית זו כולל הפחתת מתח, שיפור יכולת הקשב והריכוז, רגיעה ועוד (Persons & Ulrich,1992).

המטפל/ת בגינון, היא בעלת יכולת להעריך את צרכי הלקוח/ המטופל ולהשתמש בידע הגנני בכדי לענות קודם כל על צרכים אלה. בעבודה הקבוצתית מתווספים לכל אלו גם רכישת מיומנויות חברתיות.

בגינון הטיפולי אין אבחונים סטנדרטיים בשימוש לכן ההערכה מתבססת בעיקר על תצפית, התבוננות ועבודה משותפת עם הלקוח/מטופל. התהליך הטיפולי הוא רפלקסיבי ונדרשת גמישות והתאמת האמצעים לצורך להשגת מטרות הטיפול.

יתרונותיו הייחודיים של הגינון ככלי טיפולי:
כפי ששמעתם וראיתם מהדוגמאות השונות, הגינון הטיפולי הוא אמצעי לטיפול בטווח רחב מאוד של קשיים ומוגבלויות, פיזיים, רגשיים ונפשיים ובמגוון אוכלוסיות מילדים צעירים ועד זקנה. הוא מאפשר רכישת מיומנויות חדשות וטכניקות שונות לגידול צמחיה. הגדלת אוצר המילים, הגברת חוש הסקרנות וגירוי של כל מערכת החושים.

יש לו יתרונות חברתיים: אינטראקציה עם חברי הקבוצה, יצירת קשר עם אנשים בתוך הקבוצה ומחוצה לה. צמיחה רגשית המושגת באמצעות שיפור הביטחון העצמי וההערכה העצמית, הזדמנות לשחרר אגרסיות בצורות מקובלות. עיסוק בפעילות שמגבירה עניין תוך יצירתיות וביטוי אישי.

יתרונות פיזיים: כמו האפשרות לתרגול מוטוריקה עדינה וגסה והגברת הפעילות מחוץ לבית/ מוסד, הוא מספק פעילות גופנית והקלה במתח.

הגינון הטיפולי הוא כלי ייחודי מבחינה זו שהמטופל לא רק משפיע אלא בעיקר מושפע ממהלכיו ואופן טיפולו בצמחים אותם מגדל. המטופל חי את הטבע, הוא חלק מתהליך הצמיחה והקמילה- הפיזית והרגשית. העבודה בגינה מציעה חוויות של הצלחה לצד חוויות של כישלון. תפקידו של המטפל, תפקידה של המטפלת, הוא לשקף את התהליך הטבעי, את הקשר לעונות השנה ולמחזור החיים בטבע המתקשרים למהלך חייו של האדם ולעזור בהתמודדות עם שינויים וקשיים גדולים כקטנים, לגדולים וקטנים.
 
 
 
 
בדרך הגינון אנו מציעים:
 
בכפר סירקין, אזור פתח תקווה